Fakty i mity na temat cholesterolu

Poziom cholesterolu w organizmie głównie zależy od:

Zdjęcie posta

  • Stosowanej diety
  • Częstotliwości posiłków
  • Aktywności fizycznej
  • Stresu
  • Uwarunkowań genetycznych

Wyróżniamy dwa rodzaje cholesterolu:

LDL czyli tzw. „zły” cholesterol – ma ścisły związek z występowaniem miażdżycy i chorób serca

HDL czyli tzw. „dobry” cholesterol – transportuje nadmiar cholesterolu do wątroby, pomaga w jego utylizacji, nawet z płytek miażdżycowych

CHOLESTEROL jest produkowany w organizmie i dostarczany wraz z pożywieniem.

Najwięcej cholesterolu powstaje w wątrobie – do 85%, następnie w jelicie cienkim ok. 8-9%, w skórze do 5%. Szczególnie dużo cholesterolu znajduje się w mózgu i rdzeniu kręgowym ( ok. 40g), następnie w wątrobie, osoczu krwi, jelicie cienkim, korze nadnerczy, skórze i w ścianach wszystkich komórek.

  • Jest prekursorem ważnych substancji w organizmie: hormonów, kwasów żółciowych
  • Jest składnikiem lipoprotein – umożliwia transport tłuszczu w organizmie
  • Buduje błony komórkowe
  • Odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego

Cholesterol pokarmowy

Wchłania się  w jelicie cienkim i jest z krwią przesyłany do wątroby. Wątroba wykorzystuje częściowo ten cholesterol do włączenia do lipoprotein osocza krwi (funkcja transportowa). Ilość wchłanianego cholesterolu jest kontrolowana poprzez tzw. sprzężenie zwrotne (gdy zjemy produkty bogate w cholesterol, przestaje on być produkowany w organizmie). Ale zbytni nadmiar cholesterolu pokarmowego, trwający zbyt długi czas wywołuje w organizmie stan hipercholesterolemii zagrażający miażdżycą.

Wbrew powszechnej opinii to nie cholesterol znajdujący się w spożywanych przez nas pokarmach ma największy wpływ na powstawanie zaburzeń lipidowych. Największy wpływ na stężenie „złego” cholesterolu w organizmie mają nasycone kwasy tłuszczowe, które występują powszechnie w produktach pochodzenia zwierzęcego: tłustym mięsie  produktach mlecznych.

Dieta bogata w tłuszcze nasycone (mięso, produkty mleczne), węglowodany proste (pieczywo, makarony, pierogi, wyroby cukierniczne itd.) sprzyjają wzrostowi złego cholesterolu we krwi.

TŁUSZCZE TRANS – są to częściowo uwodornione kwasy tłuszczowe pochodzenia przemysłowego. Podwyższają poziom cholesterolu LDL podobnie jak nasycone kwasy tłuszczowe. Ich średnie spożycie w krajach zachodnich wynosi 2–5% całkowitej energii dostarczanej z pokarmem, a ich głównym źródłem są gorszej jakości margaryny (margaryny wytwarzane metodą uwodornienia tłuszczu, fast –foody, przemysłowo wytwarzane słodycze i chipsy.)

ZASADY TERAPII HIPERCHOLESTEROLEMII:

  • Eliminacja produktów zawierających tłuszcze nasycone i tłuszcze trans : fast-foody, produkty przetworzone, tłuste mięso, mleko i produkty mleczne, przetworzone węglowodany ( chleb, bułki, pierogi, kluski, tortille, naleśniki, ciastka, słodycze), cukier i jego pochodne.
  • Włączenie do diety składników pokarmowych obniżających poziom cholesterolu we krwi:

BŁONNIK ROZPUSZCZALNY obecny w warzywach, owocach jagodowych, roślinach strączkowych, płatkach owsianych, babce płesznik, orzechach, nasionach dyni i słonecznika

KWASY TŁUSZCZOWE OMEGA -3 znajdziemy  w siemieniu lnianym, oleju lnianym, nasionach chia, orzechach włoskich, rybach morskich (łosoś, pstrąg, halibut)

Zdjęcie posta

JEDNONIENASYCONE KWASY TŁUSZCZOWE obecne w awokado, oliwie z oliwek, migdałach

FITOSTEROLE ROŚLINNE (sitasterol, kampesterol, beta-sitosterol i stigmasterol) Budowa wymienionych związków najbardziej przypomina cholesterol i dzięki temu mają one duże znaczenie w żywieniu. Właśnie to podobieństwo powoduje, że w jelitach, gdzie następuje wchłanianie cholesterolu, fitosterole łączą się z receptorami komórek jelitowych i blokują w ten sposób wchłanianie cholesterolu. Większa część cholesterolu zostaje wydalona z ustroju i zmniejsza się jego stężenie we krwi. oleje roślinne, rośliny strączkowe, sezam i słonecznik

  • Systematyczna aktywność fizyczna – jest to główny sposób na podwyższenie poziomu dobrego cholesterolu we krwi
  • Spożywanie czterech pełnowartościowych posiłków dziennie.

Zalecana suplementacja:

  • Koenzym Q10 w celu wzmocnienia mięśnia sercowego
  • Witamina C – obniżanie poziomu cholesterolu
  • Witamina E – poprawia funkcjonowanie układu krążenia
  • Probiotyki ( Sanprobi Super Formuła)
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s