Kiedy najlepiej pić kawę?

Zastanawiamy się kiedy jest odpowiedni czas na kawę, czy zaraz po przebudzeniu, czy może na II śniadanie, a może poczekać do popołudnia?

Zacznijmy od wyjaśnienia jak działa kawa, powoduje ona blokowanie działania adenozyny, która odpowiada za senność. A dokładniej za odczuwanie senności, pamiętajmy, że potrzeba snu dla naszego organizmu nie zostanie zaspokojona przez kolejne filiżanki kawy, to jedynie maskowanie objawów. Kiedy już jednak sięgniemy po kawę, pamiętajmy by robić to w godzinach przedpołudniowych. Mianowicie kawa ma ogromny wpływ na regulację snu. Prowadzono badania w których udowodniono, że spożycie kawy nawet do 6h przed snem powoduje jego zaburzenia, skrócenie czasu głębokiej fazy snu. Kawa zaczyna działać do godziny po wypiciu i jej działanie utrzymuje się do 3-5 godzin, w zależności od organizmu. Kofeina usuwana jest z naszego organizmu z moczem.

Kolejny aspektem będzie czas kiedy tą kawę mamy pić, czy na pusty żołądek czy może zaraz po posiłku? Kawa pita na pusty żołądek jest słabym rozwiązaniem, ze względu na to, że podrażnia układ trawienny, wypita zaraz po posiłku może zmniejszać wchłanianie żelaza. Więc najlepiej wypić ją do godziny po posiłku.

A co kiedy mamy refluks, a kawę po prostu kochamy i nie umiemy z niej zrezygnować? Kofeina zawarta w kawie powoduje zwiększone wydzielanie soku żołądkowego i działa drażniąco. Idealnym rozwiązaniem dla miłośników kawy będzie wybranie kawy zbożowej

Innym schorzeniem jest stan zapalny żołądka, zalecenie jest  bardzo podobne jak przy refluksie, musimy całkowicie wyeliminować picie czarnej kawy, natomiast możemy ją zastąpić kawą zbożową z mlekiem roślinnym, czy lekką herbatą z dodatkiem mleka roślinnego.

Na koniec krótki podsumowanie jakie są zalety i wady picia kawy. Zaletami z pewnością będzie pobudzenia, zniesieniu objawów senności, poprawienie trawienia. Jednak sama kawa drażni też przewód pokarmowy, przez nadmierne wydzielanie soku żołądkowego, które mam miejsce po wypiciu, może być odpowiedzialna za zaburzenia snu, a także deregulację systemu dobowego.

Jednak często dzieje się tak, że jedni kawę tolerują lepiej inni gorzej. Pamiętamy, że tak samo jak proces wchłaniania tak samo proces usuwania kofeiny z organizmu może zachodzić z różną szybkością zależną w dużej mierze od posiadanego genotypu CYP1A2, a także wieku, stanu fizjologicznego, stosowanych używek czy ilości leków. Można podzielić ludzi na dwie grupy na szybkich metabolizerów kofeiny- osoba ta przez krótszy okres czasu odczuwa efekt pobudzający kofeiny, ale też rzadko kiedy odczuwa negatywne skutki spożycia kofeiny. Taka sobą jest mniej narażona na nadciśnienie, zawał serca, a kofeinę i związki toksyczne szybciej eliminuje z organizmu. Wolny metabolizer kofeiny to profil osoby, która po kawie odczuwa wszelkie negatywne skutki. Zaczynając od bólów głowy, przez nerwowość, niepokój. Profil takiej osoby związany jest z wolniejszym usuwaniem związków toksycznych z organizmu i  jest bardziej podatna na nadciśnienie tętnicze i zawał serca. W dzisiejszych czasach możemy sprawdzić czy mamy predyspozycje genetyczne do tego by być wrażliwsi na kofeinę wykonując badanie metabolizmy kofeiny testem euroimmunDNA

kawa

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s